Fakulta potravinářské a biochemické technologie VŠCHT Praha nabízí středním školám projektové aktivity, jejichž cílem je:
(i) Umožnit studentům středních škol praktickou zkušenost v laboratoři
Nabídnout studentům příležitost vyzkoušet si nejnovější laboratorní přístroje a metody, které nejsou na středních školách běžně k dispozici a podpořit rozvoj praktických dovedností skrze reálné experimenty.
(ii) Posílit možnosti výuky chemie a přírodních věd na středních školách
Rozšířit znalosti studentů středních škol o aktuální postupy, které v prostředí středních škol nejsou vždy dostupné.
Aktuální nabídka projektových aktivit:
Molekulární biologie v praxi: Detekce patogenů v potravinách
|
Kontaminace potravin bakteriemi rodu Salmonella představuje významné riziko pro lidské zdraví. Tyto bakterie se vyskytují především v potravinách živočišného původu, jako jsou maso, vejce či mléčné výrobky, a mohou způsobit závažné onemocnění známé jako salmonelóza. Studenti se seznámí s moderní metodou detekce salmonel v potravinách pomocí polymerázové řetězové reakce (PCR), která umožňuje rychlé a velmi citlivé odhalení bakteriální DNA. Studenti si sami připraví vzorky a vyzkouší si práci s PCR a agarosovou elektroforézou pomocí přístrojů MiniPCR a Bluegel. Během laboratorní práce budou mít možnost interaktivně sledovat průběh experimentů pomocí smartphonu. Součástí programu je i seznámení s klasickými kultivačními metodami detekce patogenů. Tento projekt studentům přiblíží aktuální metody molekulární diagnostiky využívané v potravinářství a při ochraně veřejného zdraví. |
Maximální kapacita pro skupinu studentů: 20 |
Nabízené termíny: 20.5.2025 8:30-12:30 a 13:00-17:00 21.5.2025 8:30-12:30 23.5.2025 8:30-12:30 27.5.2025 8:30-12:30 a 13:00-17:00 3.6.2025 8:30-12:30 a 13:00-17:00 |
Druhá šance pro bioodpad: Výroba antibakteriálních nanočástic
|
Zemědělská výroba produkuje širokou škálu odpadů, které mohou najít nové a smysluplné využití. Tento laboratorní projekt studenty zavede do oblasti udržitelné nanotechnologie. Naučí se, jak lze využít zemědělský odpad, například zimní letorosty vinné révy nebo zbytky ze zpracování konopí, k ekologické výrobě antibakteriálních stříbrných nanočástic. Přírodní extrakty z rostlinných odpadů obsahují látky schopné redukovat stříbrné ionty a přeměnit je na stabilní nanočástice, a to bez použití toxických chemikálií a energeticky náročných procesů. Studenti si vyzkouší přípravu a zpracování rostlinných extraktů, ověří jejich antioxidační aktivitu, připraví směs pro přípravu nanočásticové suspenze a následně pomocí UV-Vis spektrofotometru zjistí přítomnost nanočástic v roztoku. Laboratorní projekt propojuje chemii, biotechnologii a environmentální vědy a ukazuje, jak vědecké poznatky přispívají k efektivnímu využívání přírodních zdrojů a rozvoji šetrných metod boje proti bakteriálním infekcím. Experimenty studentům přiblíží moderní přístupy k výrobě pokročilých nanomateriálů a inspirují je k hledání udržitelných řešení pro budoucnost. |
Maximální kapacita pro skupinu studentů: 15 |
Nabízené termíny: 19.5.2025 13:00-17:00 20.5.2025 13:00-17:00 21.5.2025 13:00-17:00 22.5.2025 13:00-17:00 26.5.2025 13:00-17:00 27.5.2025 13:00-17:00 28.5.2025 13:00-17:00 29.5.2025 13:00-17:00 |
Chemie a senzorika nápojů: Co skrývají kolové a energetické drinky?
|
Kolové a energetické nápoje patří mezi oblíbené nealkoholické nápoje, jejichž složení a možná zdravotní rizika jsou častým předmětem odborných diskuzí. V této laboratorní úloze se studenti zaměří na analýzu chemického složení těchto nápojů a jejich senzorické hodnocení. Vyzkouší si refraktometrické stanovení obsahu cukru a porovnají jeho množství v různých vzorcích nápojů. Dále se zaměří na spektrofotometrické stanovení kyseliny fosforečné, která ovlivňuje chuť a stabilitu nápoje. Pomocí moderní analytické techniky, vysokoúčinné kapalinové chromatografie s hmotnostně-spektrometrickou detekcí (HPLC-MS), kvantifikují obsah kofeinu. Součástí úlohy je také senzorická analýza v senzorické laboratoři, kde studenti zhodnotí vzhled, barvu, vůni, chuť a perlivost nápojů, porovnají různé vzorky a vyzkouší si různé typy senzorických testů. Zjistí tak, jak chemické složení a fyzikální podmínky ovlivňují senzorické vnímání. Tento projekt umožní studentům nahlédnout do analytických postupů využívaných v potravinářství v analytických laboratořích, i při vývoji nápojů. |
Maximální kapacita pro skupinu studentů: 30 |
Nabízené termíny: 21.5.2025 8:30-12:30 a 13:00-17:00 23.5.2025 8:30-12:30 a 13:00-17:00 5.6.2025 8:30-12:30 a 13:00-17:00 16.6.2025 8:30-12:30 a 13:00-17:00 |
Mléko bez mléka? Analýza mléka a rostlinných alternativ
|
Rostoucí zájem o udržitelné stravování otevírá otázku, jaké rozdíly existují mezi tradičními výrobky a jejich rostlinnými alternativami z hlediska výživy, chuti i environmentálního dopadu. V tomto laboratorním projektu se studenti zaměří na porovnání kravského mléka a nápojů na rostlinné bázi, jako je sójové nebo mandlové mléko. Studenti pomocí refraktometru změří obsah cukrů v jednotlivých nápojích. Pomocí instrumentální techniky infračervené spektroskopie (FTIR) porovnají spektra vzorků nápojů a ověří jejich autenticitu. Dále určí obsah bílkovin nepřímou metodou na základě stanovení celkového dusíku. Součástí projektu je i senzorická analýza, při které studenti zhodnotí vzhled, barvu, vůni, chuť a její vyváženost u jednotlivých nápojů a zjistí, jak různé faktory ovlivňují vnímání chuti. Tento komplexní projekt studentům umožní porovnat tradiční mléko a rostlinné alternativy nejen z hlediska chemického složení, ale také senzorických vlastností a přispěje k lepšímu porozumění výživovým rozdílům mezi těmito produkty. |
Maximální kapacita pro skupinu studentů: 30 |
Nabízené termíny: 21.5.2025 8:30-12:30 a 13:00-17:00 23.5.2025 8:30-12:30 a 13:00-17:00 5.6.2025 8:30-12:30 a 13:00-17:00 16.6.2025 8:30-12:30 a 13:00-17:00 |
Jak smíchat nesmísitelné: Tajemství emulzí a rostlinných olejů
|
Emulze jsou směsi kapalin, které se za běžných podmínek nemísí, ale díky přítomnosti emulgátoru vytvářejí stabilní systém s širokým uplatněním v potravinářství, kosmetice i farmacii. V tomto laboratorním projektu se studenti ponoří do světa rostlinných olejů, které tvoří základ mnoha emulzí, a prozkoumají jejich chemické i fyzikální vlastnosti. Zaměří se na složení různých druhů olejů — řepkového, slunečnicového, olivového extra panenského a rafinovaného. Pomocí tenkovrstvé chromatografie a vizualizací pomocí fosfomolybdenové kyseliny identifikují základní složky olejů, spektrofotometricky určí obsah pigmentů, karotenoidů a feofytinů a naučí se hodnotit kvalitu a čerstvost olejů prostřednictvím stanovení čísla kyselosti. Zjistí také, jak se liší složení mastných kyselin u jednotlivých druhů olejů a jak toto složení ovlivňuje jejich nutriční hodnotu. Prakticky si vyzkouší přípravu stabilní emulze z oleje, vody a vaječného žloutku pomocí emulgačního míchadla a porozumí tak funkci emulgátorů při spojování nemísitelných látek. U vaječného žloutku dále stanoví kolorimetricky obsah základních složek. Tento laboratorní projekt propojuje chemickou analýzu s praktickým využitím v potravinářství a studentům odhalí tajemství nejen emulzí, ale i olejů, které denně konzumujeme. |
Maximální kapacita pro skupinu studentů: 15 |
Nabízené termíny: 22.5.2025 8:30-12:30 29.5.2025 8:30-12:30 12.6.2025 8:30-12:30 19.6.2025 8:30-12:30 |
Projekt má vazbu na bakalářský studijní program Chemie a technologie potravin
Zabalená věda: Co chrání masné výrobky?
|
Masné výrobky, jako je šunka, patří mezi potraviny s krátkou trvanlivostí. Aby zůstaly mikrobiologicky bezpečné, smyslově atraktivní a růžové místo šedé, využívá se celá řada technologií – a právě ty si v tomto laboratorním projektu studenti vyzkouší. Budou zkoumat, jak chemické složení vnitřní atmosféry balení ovlivňuje trvanlivost potraviny. Dozví se, že i plastová fólie propouští molekuly plynů a vody, a proto je nutné její složení pečlivě volit. Pomocí plamenové zkoušky určí, jaký typ polymeru byl k výrobě obalu použit, a delaminací odhalí strukturu vícevrstvých kompozitních fólií. Dále si vyzkouší stanovení oxidu dusičného, který hraje klíčovou roli při stabilizaci barvy výrobku a prodloužení trvanlivosti, a spektrofotometrické stanovení dusitanů. Tento laboratorní projekt propojuje chemické, fyzikální a technologické poznatky a ukazuje, jak zásadní roli hraje obal a vnitřní atmosféra při ochraně potravin. Studenti si vyzkouší metody, které využívají odborníci při vývoji potravinářských výrobků, a pochopí, že věda se ukrývá i tam, kde ji běžně nehledáme – třeba ve vaší oblíbené šunce. |
Maximální kapacita pro skupinu studentů: 15 |
Nabízené termíny: 22.5.2025 8:30-12:30 29.5.2025 8:30-12:30 12.6.2025 8:30-12:30 19.6.2025 8:30-12:30 |
Cukrovinky zblízka: Výroba a analýza čokolády a mouky
|
Jak se z kakaového bobu stane čokoláda? Co ovlivňuje kvalitu pšeničné mouky, jaké je její použití pro chléb, nebo sušenky, a jakou roli v těstě hraje lepek? Tento prakticky zaměřený projekt nabízí studentům možnost seznámit se s vybranými technologickými a analytickými postupy v oblasti potravinářství. V první části se zaměří na hodnocení kvality pšeničné mouky podle mezinárodních standardů a porovnají vlastnosti lepku v těstech z hladké a celozrnné mouky. Projekt doplní zkoumání vlastností pudinku, kde studenti zjistí, jak probíhá jeho stárnutí a jak lze tyto změny sledovat pomocí laboratorních metod. Ve druhé části se studenti ponoří do procesu výroby čokolády. Projdou si celý postup od zpracování kakaových bobů po finální výrobu čokoládových bonbonů, přičemž pochopí význam temperace a dalších kritických kroků ovlivňujících kvalitu a vzhled čokoládových produktů, jako je např. šedý povrch. Projekt tak spojuje teorii s praxí a přináší studentům konkrétní zkušenosti s hodnocením kvality potravin a porozuměním výrobním procesům. |
Maximální kapacita pro skupinu studentů: 15 |
Nabízené termíny: zde je úprava termínů 22.5.2025 8:30-12:30 29.5.2025 8:30-12:30 12.6.2025 8:30-12:30 19.6.2025 8:30-12:30 |
Jak se přihlásit?
Přihlašování bude spuštěno v období 28.4. – 9.5., nebo do naplnění kapacity pro nabízené termíny
Organizační informace:
Projektové aktivity jsou nabízené zdarma.
Projektové aktivity jsou určené pouze pro organizované skupiny studentů středních škol.
Projektové aktivity budou realizované podle zájmu středních škol, 2x-3x ročně v předem stanovených termínech (zpravidla v květnu/červnu, na podzim a v lednu/únoru), a to v dopoledních a odpoledních blocích, po dobu 4 hodin.
Každá střední škola se může přihlásit pouze na jeden termín. Přihlášky pro další termíny budou možné, pokud nebude naplněná kapacita.
Přihlašování na projektové aktivity provádí odpovědný vyučující, přihlašování jednotlivců není možné.
Počet studentů se odvíjí podle kapacity jednotlivých nabízených projektových aktivit.
Minimální věk studentů nutný pro absolvování projektových aktivit je 16 let.
Pokud budete mít jakékoliv dotazy, ozvěte se nám!